Therapie bij assertiviteitsproblemen

bg

Assertiviteit: je grenzen bewaken en emoties constructief uiten

Opkomen voor jezelf, thuis of op het werk, is van levensbelang en soms erg lastig. Het vraagt van je dat je je eigen behoefte kent en weet hoe die zo te uiten dat een ander er naar kan luisteren. Dat mensen niet over jouw grenzen gaan en dat jij niet over de grens van een ander gaat. Hoe doe je dit?

Aanpak

  1. Je behoefte tonen zich via lichaamssignalen en emoties. De eerste stap bij assertiviteit is dan ook je bewust te zijn van deze signalen. Wat voel je en waar voel je het?
  2. De tweede stap is het onderkennen van je behoeften, van wat je werkelijk wilt.
  3. Daarna onderzoek je je gedachten over het uiten van die behoeften. Soms zitten overtuigingen als altijd aardig gevonden willen worden, jezelf niet de moeite waard vinden, je plek niet mogen innemen, je in de weg. Dan is het mogelijk deze overtuigingen met mildheid te bekijken en wellicht iets op te rekken, iets minder waar te vinden.
  4. De laatste stap is het uiten van je emoties en je behoeften. Daarbij is het van belang dit zo te doen dat een ander kan luisteren. De theorie van geweldloze communicatie, geeft hier mooie handvatten voor: praat in de ik vorm, zeg dat emotie op komt in plaats dat je het bent, maak geen verwijten, praat over concrete situaties, vertel wat je graag zou willen. Sluit een gesprek af met voornemens door beide gesprekspartners om iets anders te doen dan voorheen. Doe beiden een duit in het zakje van 'een goede relatie' of zoals Covey dat noemt: de emotionele bankrekening.
  5. Na afloop van het gesprek kan je stilstaan bij wat je voelt. Hoe is het nu in het lichaam? Voelt het goed? Is de relatie hersteld? Verdiept? Dat is de check of het gesprek werkelijk bijgedragen heeft aan het oplossen van een spannende situatie.

Ook luisteren valt onder assertiviteit

Actief luisteren, valt ook onder assertiviteit. Hoe blijf je bij jezelf als een ander jou kritiek geeft of sterker: iets verwijt. Hoe blijf je kalm en tot luisteren in staat. Ook daarbij is de eerste stap pauzeren en bewust te worden van je lichaamssignalen en emoties. Jezelf serieus nemen en toestaan dat iets je raakt. Vervolgens kan je dit vertellen waarbij de regels bij het uiten van je behoeften als boven ook gelden. En de gesprekstechnieken doorvragen en samenvatten, zijn behulpzaam bij het ontvangen van kritiek. Dan merk je dat je de kritiek niet bent, maar dat het over bepaald gedrag gaat in bepaalde situaties.

Meer weten over mijn ondersteuning in Zeist?

Je kunt mij natuurlijk altijd bereiken als je graag meer wilt weten over de aanpak van assertiviteitsklachten of als je een afspraak wilt inplannen. Je kunt mij hiervoor telefonisch bereiken op telefoonnummer 06-24354366 of mij een berichtje sturen via het contactformulier.

psycholoog zeist Meiling
Judith Meiling
  • Geregistreerd therapeut
  • Vergoedingen mogelijk
  • Momenteel geen wachtlijst
Vraag of interesse?

Neem dan vrijblijvend contact met mij op. Ik hoor graag van je!

contact